I förra veckan fick vi nedan mail från Kim och Helen som gjorde sin bröllopsresa i Sydafrika.

“Hej Minna!

Nu är vi tillbaka i Sverige och håller fortfarande på att smälta alla intryck efter en helt fantastisk bröllopsresa till Sydafrika. Vi vill passa på och tacka dig för all hjälp med planering och bokningar och allt blev så bra. Sydafrika överträffade förväntningarna gång på gång och gjorde bröllopsresan till ett fint minne. Vi vill gärna dela med oss med några av upplevelserna och lämna några tips.

Vi började och avslutade vår resa i Kapstaden och det var ett bra upplägg så vi hade tid att upptäcka denna fantasiska stad. Vi åkte med hop on hop off bussarna, lärde känna staden och hann med Table Mountain. Kaphalvön tog vi när vi kom tillbaka och tog tåget efter kusten och besökte Simons Town och var till Foxy Beach och badade med pingvinerna. Vi åkte också på en guidad tur med Kenneth på Kaphalvön. Naturupplevelserna med vandringar i bergen och stränderna är verkligen praktfulla och storslagna.
Vi trivdes väldigt bra där vi bodde med närhet till Long Street och Green Market. Det var underbart bara att sitta vid Green Market och ta del av stadens liv och rörelse.

Kul att sitta vid Green Market Square

Från Kapstaden åkte vi med hyrbilen till Stellenbosch. Vi tog en omväg och åkte efter False baykusten och sträckan efter Gordons bay bjöd fin utsikt. Vi tog den här favoritbilden efter vägen.
Gordons Bay
Franschoekpassen var också en fin biltur.

Väl framme i Stellenbosch och The Beautiful South Guesthouse där vi bodde jättebra väntade Amazink. En härlig föreställning som blev bättre och bättre under kvällen.

I Stellenbosch lärde vi oss att uppskatta de Sydafrikanska vinerna och här skulle man kunna lägga ännu mera tid. Det gör vi nog nästa gång.

Men man vill ju hinna med så mycket första gången i Sydafrika.

Vi åkte från Stellenbosch till Plettenberg Bay, en rejäl sträcka men inga problem.

Nu hade vi börjat vänja oss med vänstertrafiken också. Här var det skönt med några dagar (4 st) med en fantastisk strand och vandringar.

Vi vill gärna rekommendera vandringarna på Robberg. Otroligt vackert. En annan spännande aktivitet var Storms River där vi paddlade kajak uppför flodmynningen. När det blev grundare och stenigt så bytte vi till lilos (luftmadrasser som man paddlade vidare med) och sista biten fick man gå och klättra i vattnet över fors och stenar. Var man sugen fanns det klippor att hoppa från ner i vattnet.

Äventyrsaktiviteter vid Storms River

Efter Plettenberg var det dags för safari hos Schotia. Det blev verkligen toppen och när vi sent på kvällen fick se vårt boende blev vi överraskade med ett jättefint round house, upptända lyktor och ljudet av grodor och syrsor. På natten hördes dessutom lejonen ryta utanför. Vi hade en bra ranger som var väldigt kunnig och utbildad inom området.

Två nätter och sju game drives var ett bra och rejält safaripaket.

Vi skulle lämna bilen i PE och ta flyget till Kapstaden för att spara tid och ork. Det blev resans enda trubbel. Flyget försenades gång på gång ställdes till slut in och vi fick ta en natt PE och ta morgonflyget till Kapstaden istället.

När vi åter var i Kapstaden kändes det skönt att komma dit och känna till lite hur det ser ut och fungerar och vi avslutade där med fem dagar.
Vi var också mycket nöjda med maten i Sydafrika särskilt vi som gillar fisk och skaldjur.

Vi provade även en del kött bl.a. på Mama Africa, ett coolt ställe på Long Street där de spelade härligt afrikansk musik och serverade bland annat krokodil, struts och springbock mm. Ja, krokodilen var lite speciell och bjöd på tuggmotstånd.
Millers Thumb var en fiskrestaurang av riktigt hög klass, och Ocean Basket bra ställe för fisk och skaldjur. Det var mycket turister i Waterfront men ändå trevligt med mat och musikunderhållning hos t ex Ferrymans m fl. Vid Green market hann vi nästan bli stammisar hos den italienska restaurangen Bellini. Trevlig personal och bra läge vid torget.

Vi supernöjda med resan och vill tacka dig för all hjälp och alla bra tips. Och vi vill gärna rekommendera konceptet till andra. Bra boende hos Villa Cape Adventures, The Beautiful South, Dolphins Playground och Schotia.

Vi längtar redan till nästa resa. Det finns mycket kvar att uppleva.

Kim & Helen”

Tusen tack till Kim och Helen som delat med sig av sina upplevelser..och för att ni valde att resa med Sydafrikaexperten 🙂

och KOM IHÅG! Alla som bokar sin bröllopsresa hos oss, får alltid 500kr i rabatt som en bröllopspresent från oss!